Hälsosam shot

| Livsstil
God morgon! Måndag och ny vecka, och för mig känns det helt fantastiskt. Trots jobbhelg så har jag laddat upp med ny energi och känner mig extra pirrig inför denna kommande veckan. Nu ska jag lägga in en extra växel när det gäller kost och träning - min hälsa ska få en rejäl boost. Men inte bara genom att träna och äta nyttigt, utan att få ladda på med glädjefull energi från min omgivning, mina vänner och familj. Den energin lever man länge på!
 
Men.. som jag berättade igår så gjorde jag en hälsosam shot, nämligen ingefärsshot - och det mina vänner är en utmärkt morgonshot på ett flertal olika plan. Det boostar inte bara hyn och immunförsvaret, det ökar ämnesomsättningen, ökar blodcirkulationen och boostar även vitaminmängden i kroppen. Magiskt va? Dessutom är den stark, sur och uppfriskande god också. 
 
 
Ingefärsshoten tar jag gärna på morgonen tillsammans med två glas vatten. Inte för att det är de ovan nämnda sakerna (surt och starkt) utan för kroppen behöver ju ladda upp med vätska redan från start, och det börjar jag gärna dagen med. Sedan är det okej att dricka en eller två koppar kaffe. Kaffet är dessvärre något jag måste dra ner konsumtionen av, då jag känner i kroppen att det blir alldeles för mycket per dag och som i sin tur hämmar upptaget av andra viktiga ämnen. Så det är veckans mål - att minska kaffe konsumtionen
 
Återigen - ingefärsshoten är ett utmärkt tillskott i vardagen, framför allt under höst -och vinterhalvåret då bakterierna och sjukdommarna härjar runt lite extra. Boosta kroppen på ett enkelt sätt och många minuter tar det inte heller allt göra.
 
 
Ingefärsshot::
 
Riv 1-1,5 dl färsk ingefära
1 L vatten
- Koka detta i ca 30 minuter på låg värme.
Sila av ingefäran och vätskan.
Pressa ner 2 citroner
och 0,5 dl houng
Blanda och häll över i en flaska.
 
Mot en friskare höst!



Elin

Vi brukar alltid ta en till frukost! Älskar det!

Marie Bergman

Tack för tips :)

marianne

Den är nästan beroendeframkallande, men jag kan tipsa om att använda juicemaskinen, då kokar inga nyttigheter bort....och det går fortare ;)

Linda Ph

Brukade alltid gå runt och vara småförkyld på hösten men efter att jag börjat ta ingefärashots varje morgon så har det försvunnit helt. :) Så rekommenderar det verkligen!

Maggie Bergius

Älskar ingefära! Vilka bra mål du satt upp för dig själv! Tack för tips:)

Detta ska jag ge mig på! Kombon ingefära och honung är ju fantastiskt bra för kroppen :)

Tess

Vi gjorde ofta ingefärsshots innan men har inte gjort det på ett tag nu. Nu blev jag inspirerad att göra det igen, tack! :)

EVELINA

Tack för tipset, precis vad jag behövde! Har en hel massa färsk ekologisk ingefära just nu i kylen, så det blir perfekt att göra shottar av! :D

fitnessgothenburg.blogg.se

Jag kör också på den ingefärashoooten , ”peppar peppar” 😃

fitnessgothenburg.blogg.se

Jag kör också på den ingefärashoooten , ”peppar peppar” 😃

Emelie

Men åh älskar ingefärashots!! Detta var ju ett himla smidigt recept också istället för att hålla på att pressa en himla massa ingefära genom råsaftcentrifugen, måste testa!! Hur länge håller sig en flaska fräsch i kylen ungefär? :)

Svar: Väldigt smidig! Den håller ca 1 vecka kanske lite mer :) naturliga ämnen och bra för kropöe 😍
camillalinneas.blogg.se


Kom ihåg mig?