Avocado

| Dagligen, Livsstil
 
Något som jag uppskattar mer nu än någonsin är växter, plantering och odling. De flesta i min släkt har gröna fingar, som man brukar säga, men jag tror inte jag har ärvt dem - eller nu kanske jag har utvecklat dem generna. För nu är det väldigt rogivande och roligt att köpa växter, plantera och odla upp egna saker från kärnor eller sticklingar. I höstas la vi en avokadokärna i vatten, fyllde på med vatten var och varannan dag, och sedan fick denna rötter. Efter några månader kunde vi plantera den i kruka och här ser ni nuvarande resultat. 
 
Nu står avokado-trädet ute i en mindre kruka på vår balkong, och där blir det bastuvarmt - vilket jag tror avokadon trivs i. Avokadoträd växer vilt i Mexico och trivs i tropiskt klimat. Därmed verkar den trivas i hettan som blir på balkongen så här års - när solen är framme vill säga. 
 
 
De översta bladen börjar dessvärre bli åt det rödare hållet, och jag vet inte om det ska vara så eller om det behövs en omplanering. Men visst är det något fascinerande med att se saker växa upp - som att få se sina barn växa upp, eller ett djur. Man följer utvecklingen och får se vad som blir av växten, djuret eller personen. Tycker det är himla roligt! 
 




Kom ihåg mig?